dinsdag 29 januari 2013

Oranje boven!

Ik ben een Belgje, maar op momenten als gisteren merk ik toch dat ik stiekem heel diep vanbinnen een Nederlandertje ben. Van zodra ik hoorde dat Koningin Beatrix (Trix voor de vrienden) om zeven uur een toespraak ging houden en dat ze daarin waarschijnlijk zou zeggen dat Willem-Alexander (Wim-Lex voor de vrienden) koning zou worden, ging mijn hartje een beetje sneller slaan. En nu maar hopen dat ik op tijd thuis zou zijn van school, zodat ik geen enkel woordje zou missen.

Om zeven uur stipt zat ik voor de televisie met het nieuws aan. Met al die speculaties over een abdicatie zouden ze er op ons nieuws toch ook iets over moeten zeggen? En ja hoor, je merkte het meteen. Stef Wauters kon niet zo goed uit zijn woorden komen tegenover andere nieuwsuitzendingen. Dit was nieuw en niet voorbereid, afwachten dus! Niet veel later schakelden ze over naar de toespraak, spannend! Toen zei ze wat iedereen wel dacht dat ze ging zeggen, binnenkort zou het niet meer Prins Willem-Alexander zijn, maar Koning Willem-Alexander (of Koning Willem IV, daar waren ze nog niet helemaal over uit). En dan zit je daar, als Belgje, met toch wat vochtige oogjes voor de tv met een big smile op je gezicht.

Vorig jaar wilde ik al Koninginnedag vieren in Nederland, maar dat is toen niet doorgegaan. Dit jaar daarentegen houdt niets of niemand me tegen! Ik heb die dag geen les (dankjewel productieweek waar ik niet aan mee hoef te doen!) en de dag nadien is het een feestdag, dus ook geen les voor mij. Dit jaar ga ik lekker naar Nederland mee feestvieren. Want zoals ik al zei, ook al ben ik een Belgje, diep vanbinnen ben ik denk ik toch een Nederlander en ik zou deze speciale dag voor geen geld van de wereld willen missen!

Liefs, Dana

0 reacties:

Een reactie posten