zondag 6 mei 2012

My Music #3



Muziek is een groot deel van mijn leven. Ik ben vaak onderweg of moet soms lang wachten en dan luister ik naar muziek. Ik heb ongeveer 900 liedjes in mijn iTunes-bibliotheek staan en er komen iedere week wel nieuwe liedjes bij. Daarom vertel ik jullie iedere zondag iets over een band of artiest uit mijn afspeellijst.


Vandaag gaat het over een band die ik toch ook al enkele jaren ken. De Kaiser Chiefs. Een indie rock band, gevormd in Leeds in 1996. De band bestaat uit vijf leden: Ricky Wilson (lead vocals en percussie), Nick Hodgson (drums, backing vocals & lead vocals), Andrew ‘Whitey’ White (gitaar), Simon Rix (basgitaar) & Nick ‘Peanut’ Baines (keybords, synths & percussie). In hun zestienjarig bestaan hebben ze zes studio albums uitgebracht, één onder een andere naam (Parva). Hoewel ze al sinds 1996 bestaan, kwam hun eerste album pas in 2004 uit. Ze hebben dus hard hun best gedaan voor hun succes. Verder staan ze bekend om hun geweldige live optredens. Als ze op Rock Werchter staan kan Ricky het namelijk nooit laten om overal op te kruipen! Van zulke optredens kan je alleen maar blij worden.



Velen kennen de Kaiser Chiefs natuurlijk van hun hit ‘Ruby’, waarmee ze in 2007 een monsterhit te pakken hadden. Mijn ‘ontmoeting’ met hen vond twee jaar eerder plaats, in 2005. Ik was een jaar of 13 en keek in die tijd regelmatig naar TMF en JIMtv. Clipjes kijken was één van mijn favoriete bezigheden tegen de verveling. Als het op de ene zender niet goed was, zapte ik naar de andere. En zo was ik op een dag weer clipjes aan het kijken, toen ze opeens een nieuw liedje speelden. Het was een band zoals ik er nog nooit eentje was tegengekomen. En de muziek was ook zo anders. Ik moet toegeven, ik moest het een tweede keer luisteren voor ik echt verkocht was, enkel en alleen omdat ik zulke muziek niet gewend was. Ik heb het over het liedje ‘Oh My God’. Met dat liedje is het allemaal begonnen. Toen ik wist dat ze een album hadden, moest ik het meteen hebben. Van zodra ik een cd-winkel tegenkwam, was het album van mij. En hij moest meteen in de auto gespeeld worden. Mijn nonkel (diegene die mij Rammstein heeft leren kennen) was niet meteen fan. Vond het rare muziek. Ik voelde me enorm gekwetst! De grote muziekkenner van de familie vond de cd niet goed! Ik hield voet bij stuk, de Kaiser Chiefs waren geweldig. Enkele maanden later kreeg ik uiteindelijk toch mijn gelijk, hij vond dat ze wel meevielen. Een zeer blije Dana! Natuurlijk bleef het niet bij het nummer ‘Oh My God’. Al snel kende ik elk liedje vanbuiten en stond de cd dagelijks te spelen. Toen de twee volgende CD’s uitkwamen, was ik even enthousiast.

Ik moet toegeven dat ik de laatste jaren niet zo met hen bezig ben. Ik vond hun eerste drie albums echt heel erg leuk en was eigenlijk best trots dat ik hen al kende voor de hele ‘Ruby’-hype. En toen was het enkele jaren stil. En ik leerde andere bands kennen (mede dankzij mijn toenmalige vriend). En toen ze met het nieuws kwamen dat ze een nieuw album gingen uitbrengen was ik natuurlijk erg blij. En ze hadden een geweldig origineel idee. Je mocht zelf je album samenstellen. Maar, ik was niet zo voor het online albums kopen. Ook toen ze het later uitbrachten op cd was ik niet echt overtuigd. Ik ken zelfs geen enkel liedje van hun album ‘The Future is Medieval’. Enorm leuke naam, maar hmmm, ik ben niet echt overtuigd. Misschien dat ik over enkele dagen of weken toch nieuwsgierig word en eens enkele liedjes ga beluisteren. Onlangs brachten ze het album onder een nieuwe naam uit: ‘Start the Revolution Without Me’. Misschien dat ik het toch maar eens moet kopen.

Het laatste album, dat recent onder een nieuwe naam opnieuw is uitgebracht.

Ik heb de Kaiser Chiefs slechts 2 keer gezien. Allebei de keren op het Rock Werchter festival. En allebei de keren maakte ze er een fantastische show van. En beide keren kroop Ricky echt overal op. Ik kan het concert niet vergelijken met een concert in een zaal, want een optreden op een festival is altijd anders dan wanneer er in een zaal gespeeld wordt. Toch vind ik dat niet al te erg, want de Kaiser Chiefs zijn naar mijn gevoel echt volledig in hun element als ze op een festival spelen! Ze maken me zo blij, altijd als ik ze op een festival zie. Dat enthousiasme, ik vind het echt ge-wel-dig! Een vriendin en ik vergelijken Ricky tijdens zijn optredens altijd met een konijn dat te veel Redbull gedronken heeft en dat ook nog een ADHD heeft. Hij loopt van de ene kant van het podium naar de andere kant, loopt dan weer het publiek in, klimt dan weer een geluidstoren op. Echt, je zou er bijna duizelig van worden!

Van de Kaiser Chiefs heb ik niet zo veel spulletjes. Raar voor iemand die al redelijk lang fan van hen is. Ik heb enkel drie albums. Een leuk T-shirt ben ik jammer genoeg niet tegengekomen bij de merchandise op Rock Werchter. Ik ben niet zo van de T-shirts met op de achterkant alle tourdates. Nee, geef mij maar een T-shirt met vooraan een leuke opdruk! Daar zal ik jammer genoeg nog op moeten wachten, maar van zodra ik een leuke tegenkom, koop ik hem zeker. Een dvd heb ik niet, maar mijn nonkel wel (je weet wel, die ene die eerst niet zo enthousiast was, moet je nu zien!), dus die kan ik altijd lenen!




Again, een favoriet liedje kan ik niet geven. Ik ben daar zo ongelooflijk slecht in! Maar natuurlijk zal ik enkele liedjes met jullie delen die er voor mij toch wel uitspringen. Wel heb ik van elk album één liedje geselecteerd. Kwestie van het allemaal een beetje eerlijk te verdelen natuurlijk!

Als eerste natuurlijk het liedje waar het bij mij allemaal mee begonnen is. Het liedje ‘Oh My God’ van hun eerste album Employment. Ook een ongelooflijk leuke clip en een aanstekelijk refrein. Een echte meebruller (zeker op festivals)! Hier zie je echt een verschil van hoe ze vroeger waren tegenover nu!

Het volgende nummer is ‘The Angry Mob’ ‘Heat Dies Down’ ‘Thank You Very Much’ ‘Everything is Average Nowadays’ ‘I Can Do It Without You’ ‘Highroyds’ (wow, zeer moeilijke bevalling, echt! Zo’n goed album) van hun album Yours Truly, Angry Mob. Een liedje dat je alleen kent van concerten of als je het album hebt. Ook weer zo’n lekker vrolijk liedje waarmee je lekker kunt mee brullen. (Whoehoehoehoehoehoehoehoehoe!)

Als laatste nummer (alweer zo’n geweldig moeilijke keuze!) een liedje van hun album Off With Their Heads. ‘Half The Truth’. Leuk deuntje, ook weer een meezinger. Meer kan ik er echt niet over zeggen. Heerlijk liedje. Ik denk ook dat er niet meer woorden aan moeten vuil gemaakt worden. Als een liedje goed is, dan is het goed. Dat kan je niet altijd uitleggen! Je zal zelf wel ondervinden waarom ik het een leuk liedje vind.

Alweer een post over mijn iTunes-bibliotheek. Is altijd leuk op zo’n zondag! Volgende week weer een artikel!


0 reacties:

Een reactie posten