zondag 29 april 2012

My Music #2

  
Muziek is een groot deel van mijn leven. Ik ben vaak onderweg of moet soms lang wachten en dan luister ik naar muziek. Ik heb ongeveer 900 liedjes in mijn iTunes-bibliotheek staan en er komen iedere week wel nieuwe liedjes bij. Daarom vertel ik jullie iedere zondag iets over een band of artiest uit mijn afspeellijst.


Deze zondag gaat het over The Beatles. Ontstaan rond 1960 in Liverpool, UK. De meest bekende formatie zijn de vier leden John Lennon (rhythm guitar en vocals), Paul McCartney (bass guitar en vocals), George Harrison (lead guitar en vocals) en Richard Starkey, beter bekend als Ringo Starr (drums en vocals). In 1970 hield de band op te bestaan, na een bijna onwerkelijk decennium. In die tien jaar brachten ze 13 studio albums uit. Ze werden beïnvloed door onder andere rock and roll en skiffle en ontwikkelden hun eigen pop-rock stijl. Hun grote succes wordt nog steeds benoemd met de term ‘Beatlemania’ en aan deze benaming kan je zien hoe groot ze waren. Uiteindelijk groeiden ze uit tot een band die nog steeds wordt beschouwd al de meest invloedrijkste uit de geschiedenis van de popmuziek.



Iedereen kent The Beatles. Mensen kijken je bijna raar aan als je niet één liedje van hen kan opnoemen. Ook ik wist wie The Beatles waren. Maar daar bleef het dan ook bij. Tot twee jaar geleden. Ik was naar een tv-programma aan het kijken en daar lieten ze een fragment zien van de videoclip van het liedje “A Hard Day’s Night”. Het liedje vond ik sowieso geweldig, maar de beelden kwamen me zo bekend voor. Meteen na afloop van het programma ging ik op zoek op internet. Al snel kwam ik uit bij de gelijknamige film “A Hard Day’s Night”. En wat bleek, ik had de film enkele jaren daarvoor al eens gezien. Ik kreeg er kriebels van en besloot meteen om de film opnieuw te kijken. En het bleef niet bij die film. Ik leerde liedjes kennen, weer een nieuwe film, en weer nieuwe liedjes. Uiteindelijk was mijn verslaving zo groot geworden, dat ik niet meer terug kon. En dat mocht iedereen geweten hebben! Telkens wanneer ik iets van The Beatles zie of hoor, sta ik stil en zeg ik: “Oh The Beatles!”. Echt waar! Zo was ik eens in een winkel met vrienden en hoorde ik opeens een liedje van hen. Ik was net in het midden van een zin, maar onderbrak hem om gewoon “Oh, Beatles” te kunnen zeggen. Gelukkig is iedereen daar wel aan gewend geraakt.

Een favoriete Beatle heb ik niet. Op muzikaal vlak kan het me zeer weinig schelen wie welk liedje geschreven heeft. Ik weet dat zeer veel mensen hier echt mee bezig zijn. En dat vind ik eigenlijk wel jammer. Geniet gewoon van de muziek en maak je niet druk over wie het geschreven heeft. Ik vind namelijk de uitvoering veel belangrijker! Je kan nog zo’n mooi nummer geschreven hebben, als het niet goed gebracht wordt, is het geen kloten waard! Dus, op muzikaal vlak geen favoriet. Op het uiterlijk moet ik ook niet uitgaan. Twee van hen zijn dood en de overige twee zijn ondertussen oude mannen. Maar, als ik naar het verleden kijk, moet ik toegeven dat ze alle vier zeer aantrekkelijke jonge mannen waren. Ik snap die hele Beatlemania wel! Maar goed, we leven in het heden en in het heden heb ik geen favoriet. Nu moet ik wel zeggen dat ik sinds kort George Harrison erg ben gaan beginnen appreciëren. En dat komt allemaal door de documentaire “George Harrison, Living in the Material World” van Martin Scorsese. Een zeer mooie docu die ik met veel plezier drie keer na elkaar kan kijken. (En dat is al wat, geloof me! De film duurt 3 uur!!)

Filmfoto van 'George Harrison, Living in the Material World'

Een concert van hen zal ik jammer genoeg nooit kunnen zien. Tenzij ze met hologrammen gaan werken zoals met Tupac, maar dat is niet hetzelfde. Naar een optreden van Paul McCartney of Ringo Starr zal ik ook nooit gaan. Ik hou van The Beatles, ik ben niet zo bezig met hun solocarrière. Misschien zullen ze wel leuke liedjes hebben, maar.. Nee, geef mij maar gewoon The Beatles.

Natuurlijk heb ik als fan enkele spulletjes van hen. Dat komt grotendeels omdat iedereen me bij gelegenheid wel iets geeft van The Beatles. Zo hadden mijn twee beste vrienden in februari al een cadeau voor me gekocht, terwijl ik in oktober pas jarig was! Natuurlijk iets van The Beatles. Een ongelooflijk dik boek met veel foto’s waarin de hele geschiedenis van The Beatles werd verteld. Verder heb ik nog een 3D poster, twee T-shirts, alle CD’s en de films “A Hard Day’s Night” en “Help!”




Ook bij deze band kan ik niet echt een favoriet liedje kiezen. Veel te moeilijk, veel te veel keus. Wel zal ik enkele liedjes posten die ik momenteel vaak beluister!



“And I love her” is een heel leuk en rustig liedje. De gitaar in het liedje is zo ongelooflijk mooi. Mooi gevonden en mooi gespeeld. Verder zingt Paul het liedje zeer mooi en is de zachte percussie op de achtergrond een echte toevoeging. (Maar wat weet ik van muziek!)



“Don’t Bother Me” is één van de weinige liedjes dat George Harrison geschreven heeft voor The Beatles en waar hij ook in zingt. Niet iedereen is enthousiast over dit liedje (zelfs George zelf niet), maar ik vind het wel een heel fijn liedje. Er zit een leuk ritme in en ik word er ook vrolijk van.



En als laatste natuurlijk het liedje waar alles mee begon. “A Hard Day’s Night”. De clip is het begin van de gelijknamige film. Een echte videoclip hadden ze toen niet (of ze zijn geweldig goed verstopt!) Vandaar ook dat bij de andere liedjes geen clip is voorzien! De begintune van dit nummer is bekend bij veel mensen en zodra ze deze horen, weten ze ook meteen dat A Hard Day’s Night gaat beginnen!

Ik hoop dat ik jullie mijn liefde voor these four lads from Liverpool heb kunnen overbrengen en dat jullie met veel plezier deze post gelezen hebben! Volgende week een nieuwe ‘My Music…’


0 reacties:

Een reactie posten