dinsdag 23 december 2014

Het is bijna KERSTMIS!!!


Het is bijna zover! Morgen is het kerstavond en dan is het eindelijk Kerstmis! Ik moet toegeven, Kerstmis is by far mijn favoriete feestdag.


Kerstmis werd (en nu nog steeds) altijd gevierd met mijn hele familie. Die is niet zo groot, maar dat maakt het niet minder gezellig. We komen dan samen bij iemand thuis en iedereen helpt met het eten. Dat zit zo, ergens in november komen we samen en beslissen we bij wie het feestje doorgaat. Die persoon verzorgt dan het hoofdgerecht en dan worden de andere gangen over de rest van de familie verdeelt. Da’s meestal wel hetzelfde eigenlijk! Mijn oma maakt altijd ananasroom, mijn nonkel haalt een kerststronk of de hapjes, mijn mama maakt meestal de soep of het hoofdgerecht.



Ook schrijven we allemaal een verlanglijstje, die worden door elkaar gegooid en iedereen trekt een papiertje. Voor die persoon koop je dus een cadeau dat op het lijstje staat en dat voor meestal 50 euro. De meeste schrijven een bon op, maar dat weerhoudt mij er niet van om creatief te zijn met mijn cadeautjes!

Op kerstavond (de 24e december!) komen we rond een uur of vijf dan allemaal samen en zijn we gezellig bij elkaar, spelen spelletjes en eten. En dat gedurende de hele avond! Om klokslag twaalf uur wensen we elkaar een vrolijk kerstfeest en gaan we samen bij de kerstboom zitten. Tijd voor cadeautjes!



Meestal is er op het einde van de avond/nacht nog zo veel eten over, dat we op Kerstdag zelf opnieuw komen eten bij de persoon waar het feest plaatsvond. En dat is ook altijd gezellig!

Jammer genoeg gaat door omstandigheden het feest dit jaar niet door, maar dat wil niet zeggen dat we het niet vieren. Ik vier het dit jaar gewoon thuis met mijn broer, mijn mama en haar vriend. We gaan lekker eten en hebben onderling voor elkaar cadeautjes gekocht. Heel spannend, want ik ben heel benieuwd naar wie wat heeft gekocht en natuurlijk ook wat ik krijg, hihi!



Op Kerstdag zelf is het dit jaar ook anders, maar daarom niet minder fijn. Ik ga bij mijn (ex-)stiefmama en mijn halfbroertje thuis eten. Zij hebben ook mensen uitgenodigd en ik denk dat het enorm gezellig wordt. En tegen lekker eten tijdens de feestdagen zeg ik natuurlijk geen neen natuurlijk!

Hoe vieren jullie kerstmis? Komen jullie op kerstavond bij elkaar of wachten jullie tot Kerstdag?

0 reacties:

Een reactie posten