Ik studeer
Journalistiek. Een professionele
bachelor in de journalistiek beter gezegd. Veel mensen stellen zich hier
allerlei dingen bij voor. Zowel positief als negatief. Maar wat houdt deze
opleiding nu eigenlijk in? Natuurlijk kan je op de website van de hogeschool
een lessentabel inkijken en geven ze je een brede uitleg over wat je in de
verschillende jaren gaat doen. Maar die uitleg is niet altijde even duidelijk
en iedereen ervaart een opleiding ook anders. Ik dacht, waarom vertel ik niet
gewoon mijn ervaring met de verschillende vakken. Misschien heeft iemand er wel
wat aan!
Ziehier de lessentabel van het eerste
jaar. Een hele hoop technische termen en vakken waar je je wenkbrauwen bij
omhoog trekt. Termen als ‘Audiovisuele technieken’ en ‘Redactionele
vaardigheid’. En als je niet weet waar het over gaat kan het je misschien
afschrikken. Dat kan erg jammer zijn, want je kan zo misschien de richting die
jou erg ligt, mislopen. Natuurlijk kan je naar een infodag komen, maar die
passen niet altijd in je (drukke) agenda. Daarom ga ik elk onderdeel kort
bespreken met mijn persoonlijke ervaring.
Gedrukte
Media: Een jaarvak, wat wil zeggen dat het in beide
semesters gegeven wordt en waar er dus ook twee examens van zijn. Tijdens de
lessen leer je het schrijven. In het begin moet je een samenvatting maken van
een artikel. Je moet ook erg veel lezen, om zo alle onderdelen van artikels en
nieuwberichten te kennen. Daarna stap je over naar zelf nieuwsberichten
schrijven naar aanleiding van een persbericht. In het tweede semester leer je
artikels maken voor magazines en om verschillende krantenartikels met elkaar te
vergelijken. Het is altijd even zoeken hier, omdat je je eigen stijl ook hebt.
Toch vind ik dit een leuk vak en werk ik met veel plezier aan mijn taken
(hoewel ik dat op het moment zelf niet echt vind!)
Audiovisuele
Media: Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee vakken. TV en radio. Hier leer je om teksten te schrijven voor radio en TV. Want
dat is helemaal iets anders dan een artikel voor de gedrukte pers schrijven. Je
moet op het aantal woorden letten en niet te veel cijfers gebruiken. Je moet
hier ook werken met persberichten. Ook krijg je bij tv de opdracht om een nieuwbericht
te maken. Filmen, interviewen, een tekstje onder het beeld inspreken. Dat hoort
er allemaal bij. Voor radio is er een examen, wat wil zeggen dat je van een
persbericht een goed radiobericht moet maken. Voor TV is er geen examen, maar
je moet wel een nieuwsbericht voor TV maken en dat staat dan wel weer op
punten.
Nederlands –
correct schrijven en spreken: De naam van het vak spreekt
voor zich denk ik. Nederlands. In het eerste semester behandel je alle
spellingsregels. En echt, het je wordt gedrild! En op het eerste zicht lijkt
dat wel makkelijk, maar geloof me, zelfs de besten in Nederlands hadden het wat
moeilijk! In het tweede semester gaat het vooral over correcte zinnen
formuleren. Bijzinnen, congruentie, noem maar op. Ik hou van taal, maar toch
vind ik dit een van mijn minst favoriete vakken!
Research
& CAR: Research
gaat over het onderzoeken. Bronnen checken is namelijk één van de belangrijkste
dingen die je moet doen als journalist. Je kiest in het begin van het jaar een
thema waar je de rest van het jaar een aantal opdrachten rond maakt. Bronnen
zoeken, vraagstellingen uitwerken, noem maar op. Van dit vak is er geen examen,
maar de opdrachten staan wel op punten. CAR
is een vak dat je maar twee keer krijgt in het eerste semester. In de eerste
les leer je wat over het internet, hoe je dingen het beste opzoek,… In de
tweede les krijg je nog een klein beetje leerstof te verwerken, maar dan is het
tijd voor de test, je examen. Over de geziene leerstof krijg je enkele kleine
vragen die je ter plekke moet oplossen. Je punten krijg je pas op het einde van
het jaar.
Interviewen
1: Dit vak heb je maar drie keer, en ook alleen maar in
het tweede semester. De eerste les wordt de uitleg gegeven en daarna moet je
twee keer terug komen. Met een interview dat ongeveer drie tot vier minuten
duurt. En daar horen natuurlijk regeltjes bij. Het onderwerp moet actueel zijn
en je moet natuurlijk iemand interviewen die wat van het onderwerp afweet! Je
kan niet een paardenboer interviewen over een vliegtuigcrash! Voordeel, je
hoeft hier geen examen van te doen. Wat wel zo is, je afgegeven interviews
staan op punten! Het eerste op 20% van de punten en het tweede op 80%. Volg de
tips die je na het afgeven van je eerste opdracht krijgt echt op!
Cijfers en
ICT: Beiden vakken krijg je pas in het tweede semester. Je
doet dus pas op het einde van het jaar examen hierover (logisch!). Cijfers is een vak dat gaat over (hoe
kan het ook anders) cijfers. Tabellen maken, dingen berekenen (mediaan,
gemiddelde,…). Ook moet je in de media artikels zoeken waar cijfers fout zijn
gebruikt. Bijvoorbeeld wanneer ze procenten gebruiken, en wanneer je alles bij
elkaar optelt je uitkomt op een ander getal dan 100%. ICT is zelfstudie. Je koopt de cursussen voor Powerpoint, Word en
Excel aan en de leerkracht voorziet oefeningen die je kan maken. Ook de
oplossingen staan online, zodat je kan controleren of je alles wel juist gedaan
hebt.
Journalistieke
context: Deze drie vakken ga ik samen even kort bespreken. Inleiding tot het beroep spreekt voor
zich. Je leert alles over het journalist zijn. Bijvoorbeeld hoe je een
oorlogsjournalist wordt, wanneer je beroepsjournalist kan worden, noem maar op.
Journalist in interactie gaat vooral
over wat het is om journalist te zijn. Er komen veel gastsprekers vertellen
over hun job. Bijvoorbeeld een hoofdredacteur van een magazine of een freelance
journalist. Ze vertellen over de voor- en nadelen en hoe ze zijn opgeklommen
naar de positie die ze nu hebben. Medialandschap
gaat, zoals het vak al zegt, over het medialandschap. De verschillende
persgroepen, en welke krant bij welke persgroep hoort. Hoe de kranten zijn
ontstaan, wie hun hoofdredacteur is. Welke zenders bij welk mediabedrijf hoort.
Heel veel details eigenlijk. Maar toch zeer boeiend. Dit vak was echt één van
mijn favoriete vakken van het eerste semester! Medialandschap en Inleiding tot
het beroep worden in het eerste semester gegeven. Je hebt dan ook tijdens de
eerste examenperiode hier examen van. Journalist in interactie krijg je in het
tweede semester en dus ook dan alleen maar examen.
Economische
inzichten: Hier hoef ik weinig uitleg bij te geven. Dit is
gewoon economie. Het gaat van consumenten, tot prijsbepalingen, tot
macro-economie. Saai dus, maar jammer genoeg wel noodzakelijk. Voordeel is wel,
dat wanneer je er in het eerste jaar op bent geslaagd, je er voor de rest van
je schoolcarrière vanaf bent! Hard studeren is dus de boodschap, want geloof
me. Dit vak wil je echt geen tweede keer doen! Het vak wordt over het hele jaar
gegeven en er zijn ook twee examens van.
Filosofie en
recht: Beide vakken worden samengeteld bij de examens, maar
zijn toch appart! Ook krijg je deze lessen enkel in het eerste semester. Filosofie is hetzelfde als bij elke
andere opleiding. Je overloopt de verschillende filosofen en op het examen moet
je hun filosofie kunnen toepassen op verschillende situaties. Lijkt makkelijk,
maar je kan er toch wel even van schrikken! Recht
gaat over de verschillende rechtbanken in ons land (België, voor de Nederlandse
lezers) en de verschillende wetten. Zoals wanneer de werkgever verantwoordelijk
is bij een ongeval met een werknemer. Heel theoretisch, maar het valt al bij al
nog wel mee!
Psychologie
& sociologie: Beide vakken krijg je pas in het tweede semester! Psychologie, is eigenlijk maar een raar
vak. De lector volgt de cursus niet echt, dus is het zeer moeilijk om te weten
wat nu leerstof is en wat niet. Toch zijn de lessen erg interessant en vertelt
de lector alles op een zeer boeiende manier. Je leert bijvoorbeeld hoe je
oplossinggericht moet denken en wat nu juist behaviorisme is. Non-verbale communicatie
is ook een zeer groot stuk uit de cursus! Sociologie
gaat over onze samenleving en hoe die in elkaar zit. Je leert over subculturen
en hoe deze tegenover de maatschappij staan. Maar ook welke rollen een bepaald
persoon kan spelen in die maatschappij. Interessant vak waar plek is om te
discussiëren.
Actuele
geschiedenis: Gewoon geschiedenis eigenlijk. Gaat van de
middeleeuwen tot de tweede wereldoorlog en alles ertussen. En dat allemaal
verdeelt over twee semseters. Sommige dingen kan je nog wel kennen van het
middelbaar, voor andere dingen moet je al wat dieper gaan graven. Wel gaat het
deze keer niet alleen over de geschiedenis van België, maar ook over alle
andere landen. Amerika en Rusland komen zeker aan bod! De leerkracht geeft in
de laatste les voor de examens 20 tot 25 mogelijke examenvragen. Makkelijk,
denk je dan. Toch je best maar doen! Je kan dingen snel vergeten of door elkaar
slaan! Je hebt hier twee examens van!
Actualiteit:
Bestaat uit twee onderdelen. Weekoverzicht
en Maatschappelijke thema’s.
Weekoverzicht is een actualiteittest die je om de twee weken krijgt. Je moet
dus een week de media volgen en dan krijg je een test. Tien woorden of
onderwerpen waar je dan zo veel mogelijk uitleg moet bij schrijven. Zo zorgen
ze ervoor dat je het nieuws toch wat volgt, wat erg belangrijk is in deze
opleiding. Meestal lees ik gewoon mijn krantje en kijk ik af en toe het nieuws.
Daar kom je al een heel eind mee! Deze testen krijg je het hele jaar lang. Maatschappelijke
thema’s krijg je twee keer. Dat zijn thema’s die op dat moment erg ‘hot’ zijn
in onze maatschappij. Daar krijg je een soort reportage over te zien en er komt
een spreker. Natuurlijk hoort hier ook een opdracht bij, maar dat is niet
alles! In de vakken economie, geschiedenis, recht, filosofie, psychologie en
sociologie komen hier ook nog eens lessen over. Natuurlijk zij die lessen ook
examenleerstof! Wij hadden dit jaar ‘Abnormaal vs. Normaal’ en ‘Social Media’,
beide toch wel erg interessante topics. Je krijgt er eentje per semester.
Frans:
Ja, je krijgt bij deze opleiding Frans. Het vak bestaat uit twee onderdelen.
Een uurtje per week gaat het over vocabulaire en grammatica, de andere les is
conversatie. Praten dus. Het is de bedoeling dat er gepraat wordt in de les en
dat je je mening geeft over de onderwerpen die tijdens de les behandelt worden.
Verder zijn is er ook een extra (niet verplicht) uur Frans voorzien om de
grammatica verder te bestuderen. Bij Frans is er elk semester een mondeling en
schriftelijk examen. Bij het mondeling examen is het de bedoeling dat je over
de behandelde teksten een debat houdt met een klasgenoot. Je geeft je mening,
gaat akkoord of niet akkoord,… Ook moet je enkele zinnen vertalen, zodat de
lector ziet dat je de woordenschat van de behandelde teksten beheerst. Het
schriftelijk examen is zoals elk ander schriftelijk examen. Vragen oplossen,
vertalen, invullen, vervoegen,…
Engels:
Is net hetzelfde als Frans. Een uurtje per week is het grammatica of teksten
behandelen met de bijhorende woordenschat en het andere uurtje is conversatie.
Praten dus. Het is de basis van de grammatica (opnieuw). Alle tijden, wanneer
je wat schrijft, hoe je woorden schrijft, moeilijkheden,… Ook hier heb je twee
keer op een jaar een mondeling en schriftelijk examen van. Bij het mondeling
krijg je in het begin van het semester een bijhorende opdracht. Het is de
bedoeling dat je die opdracht maakt tegen een bepaalde datum. Dan, op de dag
van je mondelinge examen, praat je met haar over je opdracht. Bijvoorbeeld een
schilderij waar je een soort van review over moest schrijven, daar praat je dan
met haar over. Gewoon vertellen eigenlijk wat er in de opdracht staat, maar dan
krijgt zij de kans om vragen erbij te stellen. Engels is ook weer vervoegen,
het juiste woord invullen, maar ook de juiste regels kunnen toepassen. Je moet
kunnen vertellen waarom je nu juist dit schrijft in plaats van dat. Opletten
dus, want veel mensen mispakken zich hiermee. Ze verliezen punten omdat ze de
regel niet kunnen uitleggen.
Audiovisuele
technieken: Deze cluster bestaat uit vier vakken, verdeelt over
twee semester. Je krijgt er dus twee in het eerste en twee in het tweede
semester. Je krijg deze vakken ook maar 7 weken, niet zo heel erg lang dus.
Maar dat komt omdat het slechts de basis is, er wordt niet uitgebreid op
ingegaan. In het eerste semester krijg je web
en fotografie. De basis, zoals ik al
zei. Bij web leer je over de verschillende websites, geschiedenis van het
internet, wat twitter nu eigenlijk is. In je cursus staan alle examenvragen. Je
moet ze dus oplossen en vanbuiten leren. De lector stelt er dan een aantal op
het examen. Fotografie is ook weer de basis. Je leert over de verschillende
lezen en hoe je aan een foto kunt zien met welke lens ze genomen is. Ook de
isowaarden en de sluitertijd passeren de revú. Ook hier krijg je een examen
van. De twee vakken van het tweede semester zijn video en audio. Audio
gaat over het geluid en de verschillende apperaturen die je kunt gebruiken.
Video gaat over camera’s, statieven, de verschillende soorten manieren om te
filmen. Van beide vakken krijg je ook een examen. Op het einde van het jaar
worden alle vier de vakken bij elkaar opgeteld. Je hebt dus een beetje spelen,
maar vertrouw daar niet te veel op! Studeer alsof elk vak apart telt!
Beeldtaal:
Beeldtaal gaat over hoe je alles het beste in beeld brengt. Vanuit welke
positie, de compositie van wat in beeld komt, het lettertype, de kleur,… Noem
maar op. Een zeer interessant vak eigenlijk. Achter alles in de media zit er
iets verborgen. Waarom de foto bij dat artikel nu juist rechts staat en niet
links, waarom de tekst nu met dat lettertype is getypt en niet met een ander.
Het vak krijg je in het tweede semester en ook hier is een examen van. Je moet
de leerstof kunnen toepassen. Je krijgt bijvoorbeeld een foto en jij moet op de
bijhorende vraag kunnen antwoorden over bijvoorbeeld de compositie van de
personen op de foto.
Project 1
& 2: Deze twee ga ik samen tellen. En hier komt maar een
korte uitleg over. Ik heb hier namelijk al een artikel over geschreven (klik).
Project is eigenlijk twee weken hard werken. Je krijgt een grote opdracht die
je moet uitvoeren samen me je ‘redactie’. Het is belangrijk dat je samenwerkt,
want anders kom je er niet. Het is heel erg hard werken, maar achteraf kan je
met een glimlach terugkijken. Het is echt super leuk! Beide projecten worden op
het einde van het jaar bij elkaar opgeteld en nog eens bij proefstage bij
geteld!
Proefstage:
Dit vak is echt leuk. Hier leer je de praktijk van de drie grote groepen in de
media: gedrukte pers, radio en tv. Voor het onderdeeltje gedrukte pers moet je op zoek gaan naar een onderwerp dat in het
buurtkrantje pas. Daarna schrijf je er een passend artikel bij. Bij TV moet je met drie een onderwerp zoeken
en hier (net zoals bij het vak TV) een nieuwsbericht bij filmen. Allemaal
oefening eigenlijk voor je grote solo-opdracht bij het vak TV! Bij radio moet je een echt radioprogramma
maken. Het moet ongeveer twintig minuten duren en aan enkele eisen voldoen.
Maar dat was toch wel mijn lievelingsopdracht, ookal wil ik later in de
gedrukte pers! Zo de radiostudio induiken en een echt radioprogramma maken met
jingles en liedjes! Heerlijk!
Natuurlijk
zijn er ook examens, maar niet voor alle vakken (zoals bvb. Interviewen).
Sommige vakken krijg je enkel in het tweede semester, ander alleen in het
eerste en nog anderen krijg je het hele jaar door. De vakken die je het eerste
semester krijgt zijn de volgende: CAR, Medialandschap, Inleiding tot het
beroep, Filosofie, Recht, Web en Fotografie. Van deze vakken moet je één keer
examen doen in januarie. De vakken die je in het tweede semester krijgt zijn: Interviewen,
Cijfers, ICT, Journalist in Interactie, Psychologie, Sociologie, Audio, Video
en Beeldtaal. Van deze vakken leg je in mei-juni examen af. Alleen voor
interviewen is er geen examen! De volgende vakken krijg je het hele jaar door: Gedrukte
Media, Radio, TV, Nederlands, Research, Economische Inzichten, Actuele
Geschiedenis, Frans en Engels. Van deze vakken leg je twee keer examen af. Voor
vakken die nog overblijven (Weekoverzicht, Maatschappelijke Thema’s, Project en
Proefstage) zijn er geen examens voorzien. Wel moet je voor deze vakken
opdrachten maken of om de week een testje. Deze vakken staan op punten en die
tellen dan mee als examen!
Zo, dit
waren alle vakken. Heel erg lange uitleg, maar zo heb je er wel wat aan vind
ik. Als ik eerlijk mag zijn, ik ben verliefd op deze opleiding. Het vlot niet
altijd even goed, maar toch, ik vind het heerlijk. Vooral de echte
richtingsspecifieke vakken! Medialandschap en gedruke media doe ik heel erg
graag en op beide vakken was ik (natuurlijk) geslaagd. Nu mijn tweede
examenperiode en herexamens nog overleven (want ja, ik moet jammer genoeg recht
en filosofie tot nu toe opnieuw doen) en ik kan naar het tweede jaar. En daar
kijk ik echt naar uit. Ik heb mijn keuzevakken al doorgegeven en de lessentabel
al eens bekeken, magazines! Super!
Ik hoop toch
dat ik enkele twijfelaars met deze post heb kunnen overtuigen of anderen een
interessante kijk heb kunnen bieden op mijn opleiding. Zelf kan ik natuurlijk
niet objectief zijn, want ik hou van deze opleiding. Hopelijk hebben jullie
genoten van deze post!
0 reacties:
Een reactie posten